Nruls Mhd Nruls: Tugasan 2: Mail Merge

Monday, September 28, 2015

Tugasan 2: Mail Merge

Hi assalamualaikum dan salam sejahtera.

First post kali ni berkenaan dengan tugasan MTE3012. Buat pertama kalinya, kami ditugaskan untuk menyiapkan sijil penyertaan peringkat negeri dengan menggunakan teknik mail merge. Tugasan yang Sir Fadhil beri adalah seperti berikut:




Pertama, sediakan nama program, nama sekolah, tarikh program, anjuran, nama pelajar sekolah, no kad pengenalan pelajar dan tandatangan pengetua sekolah seperti biasa di Microsoft Office seperti biasa. Kemudian, hiaskan mengikut kreativiti sendiri.

Contoh hasil blog saya adalah seperti ini:


Setelah itu, kita beralih pada cara-cara membuat mail merge pula. Pertama sekali, click pada mailing di atas file. Kemudian, tekan start mail merge dan click pada step by step mail merge wizard.


Di sidebar sebelah kanan akan muncul mail merge box. Tekan next sehingga lah step 3. Setelah tiba di step ke3, click pada add a new list dan tekan create.

 Kemudian, type semua dokumen yang dikehendaki. Kita boleh add atau delete sesuatu file name yang sedia ada atau gantikannya dengan yang baru dengan click pada customize columns. Setkan sendiri bilangan penerima dengan mengisi data tersebut. Seperti tugasan saya, saya dikehendaki membuat sijil penyertaan kepada 5 orang. Maka, bilangan menerima dan data yang perlu ada adalah sebanyak lima.



Akhir sekali, simpan data tersebut dalam file dalam desktop. Seterusnya, tekan next sehinggalah step ke6. Nama penerima akan tersedia dari no 1 hingga ke 5. Mail merge siap untuk dicetak dan dihantar. Sekarang, tugasan saya  sudah siap! 







Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Sheera Sahira